شهید محراب آیت الله دستغیب

شهید محراب آیت الله دستغیب

شهید محراب آیت الله دستغیب

image description

آیت الله سید محمد هاشم دستغیب

آیت الله سید محمد هاشم دستغیب

حجه السلام سید محمد ابرا هیم دستغیب

حجه السلام سید محمد ابرا هیم دستغیب

حجه السلام سید محمد ابرا هیم دستغیب

آخرین مطالب سایت

article thumbnail

سرچشمه‌های اخلاق انسانی پژوهشگران اجتماعی با دلایل موجه یکسان به عوامل اجتماعی - فرهنگی اشاره می کنند که در ج [ ... ]

article thumbnail

سخن هفته راهى که دنیاى اسلام را بیدار کرد         راهی که شما پاسداران و فداکاران عزیز، در راه پیروزی انقلاب  [ ... ]

article thumbnail

جستاری در علل پیمان شکنی کوفیان       آنان که کوفه را می‌شناسند می‌دانند که سابقه پیمان شکنی‌اش بیش از سابق [ ... ]

article thumbnail

  کمک و یاور همسر باشید مصداق بارز و الگوی کامل صدیقین، حضرت امیر مؤمنان (علیه السلام)و همسر بزرگوارشان زهرا [ ... ]

خانه

اسرار نهفته

*پروردگارا پیمانه شکیبایی و استقامت را بر ما بریز و قدم های ما را ثابت دار و ما را بر جمعیت کافران پیروز بگردان. سوره بقره آیه ۲۵۰

صبر نوعی از مسئله ای است که در قرآن بیان شده صبر یکی از مشکلات جامعه بشری بود و می باشد و تعبیر قرآن تعبیر عمیقی است.

 

خداوند به ما یاد می دهد که صبر را از او بخواهیم و انسان از خدا می خواهد تا ذهن و روان او را از هر چیزی خالی کند تا بتواند به مقام صبر نائل گردد انسان اگر بخواهد در طول حیات خود اهل صبر شود باید ذهن را از هر چیزی خالی کند یکی از حب به پیروزی است و دیگر تخلیه ذهن از مسائل مادی و دنیوی است چرا که مادامی که ذهن انسان درگیر این لذات است به این مقام نمی رسد برای صبر اول خالی شدن ذهن است ۲-استقامت در وادی صبر ۳-یاری خواستن و مدد جستن از خداوند


 

 

*پروردگارا رحمت و دانش تو بر هر چیزی احاطه دار و کسانی را که توبه کرد و راه تو را دنبال کردند ببخش و آن ها را از عذاب آتش نگهدار. غافر/۷

خداوند در این آیه دعا را از زبان ملائکه نقل می کنند که فرشتگان سه نکته را بیان می کند: ۱-خداوند دارای رحمت واسع و علم است در این عبارت آوردن کلمه علم بعد از رحمت دارای نکته ظریفی می باشد چرا که کسانی که رحم دارند اگر به واقعیت علم نداشته باشند رحمانیتشان به ضرر خودشان تمام می شود. لذا علم در همه امور مهم است ۲-فرشتگان از خداوند می خواهند که توبه کنندگان را ببخشند همان هایی که راه خداوند را ادامه دادند. و بحث مهم این است که ملائکه می دانند که انسان خطا کار است ولی راه توبه باز است و خداوند پذیرنده توبه است و توبه علامت طغیانگر نبودن گناهکار است. ۳-توبه کسانی درست است که بعد از بازگشت و پشیمانی از گناه به راه خدا در آید و دوباره به راه خدا نروند.

در نتیجه این عبارت شریف از زبان ملائکه یعنی اقرار به عظمت پروردگار، اقرار به خطاکار بودن انسان و اعلام راه بازگشت است.

 

***پروردگارا هر خیر و نیکی بر من فرستی من به آن نیازمندم. قصص /۲۴ آیه اشاره دارد به محتاج بودن انسان به هر خیری که خداوند به او می دهد و این بدان معناست که انسان بداند آنچه را که نیاز دارد به تنهایی نمی تواند به دست آورد بلکه در تأمین نیاز مادی و معنوی محتاج درگاه الهی است و دیگر اینکه این آیه اشاره دارد به ماجرای سیراب کردن گوسفندان دختران شعیب(ع) توسط موسی(ع) که با توجه به تفاسیر بیان این دعا از زبان حضرت موسی(ع) بعد از اتفاق افتادن آن ماجرا در واقع نیاز و حاجت موسی(ع) به امر ازدواج بوده و موسی (ع) از خداوند همسری را طلب می کند و نسبت به این درخواست محتاج است گویی می گوید که در امر ازدواج نمی تواند به تنهایی در این کار موفق شود و لذا کار را تماما به خدا وا می گذارد. و انسان باید بفهمد که نمی تواند به تنهایی از عهده همه امور برآید و باید کار را به خداوند واگذارند که ازدواج هم یکی از آن اموری است که نکات پنهانی دارد و انسان با قدرت عقلی نمی تواند به این نکات دسترسی پیدا کند.